november 02, 2010

Det journalistiska raserandet av dn.se

Visserligen är det inget nytt, det har varit på gång länge. Men det är beklämmande att se hur Dagens Nyheter behandlar sin snart 150-åriga tidnings 14-åriga webbplats.

Dagens Nyheter har varit en tidning med bra, intressanta artiklar. De har speglat läget i Stockholm, Sverige och världen med en sund ifrågasättande och undersökande nyfikenhet.

Men de senaste åren har aftonbladetfieringen av dn.se blivit mer och mer markant. I papperstidningen är det inte lika markant men bottennappen har duggat tätt på webben de senaste åren. Idag, den 2 november 2010 är det helt normalt för dn.se att skriva om ett Fyllefilter för Facebook som en av huvudnyheterna på startsidan. Strax nedanför artikeln om det amerikanska valet till representanthuset.
Som för att kröna idiotin är Facebook-artikeln ackompanjerad av en undersökning: Har du gjort bort dig på Facebook när du var onykter? Man kan välja på "Ja, alldeles för ofta" eller "Nej, det skulle jag aldrig göra".

DET ÄR DÄR SKON KLÄMMER
Sättet att ogenerat prångla ut skitartiklar. Sättet att så uppenbart skriva reklamartiklar snarare än att göra ett journalistiskt arbete. Sättet att så märkligt snedvrida hur folk är. Om frågan ovan var ärligt ställd skulle tvivelstutan 95% av alla läsare klickat på något mellanalternativ. Men mellanalternativet finns inte längre. Världen är svart eller vit för grånyanser ger inga klickvänliga rubriker.

dn.se vill bli aftonbladet.se. Men DN:s läsare vill inte ha Aftonbladet, och Aftonbladets läsare vill inte ha DN.

Jag förstår att det är någonslags panikåtgärd för att DN går dåligt. Man sparkar riktiga journalister och ersätter dem med hired guns som skriver det som betalar bäst.

Och folk klickar bäst på fylla och snusk. Så om alla bara skriver om fylla och snusk så kommer alla bli jätterika. För om det är mycket trafik till en sida, så kan man sälja bra med annonser.

FRÅGAN DN BÖR STÄLLA SIG
Tror ni att era annonsörer uppskattar skiftet från seriös journalistik till snask, trams och blaj? Är det en hållbar lösning eller köper ni bara tid?

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen!
/A