juni 29, 2007

Om språk och kattbajs

Vårt matbord står så vi har utsikt över vår lilla tomtplätt. Vid frukosten i morse schasade jag bort en katt som satt misstänkt på gräsmattan. Vi har, som många andra med tomt i tätbebyggda områden, problem med katter som använder gräsmattan som toalett.
Min son frågade mig då varför jag skrämde bort katten. Jag förklarade att katterna brukar bajsa på tomten, och det vill vi ju inte. Så jag sa åt katten att försvinna och bajsa i skogen i stället.
Pedagogiskt tyckte jag.

Efter en stunds tystnad sa min son att han absolut inte ville ha bajs på paketen. Och jag förstod att tomten i hans värld var den där skäggiga, rödklädda på julafton. Och plötsligt fick katter som bajsar på tomten, en annan innebörd.

4 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Ah, de ljuva grava och akuta accententerna!

När det gäller bajsande katter, har jag försökt bekämpa dem med galler och lock på sandlådan. Det funkar inte om man är det minsta glömsk eller slarvig. Vilket jag är.

Taggtråd, kan det va nåt?

Herr R sa...

Lock på sandlådan har vi också. Men ibland glömmer man, som sagt. I våras rensade jag bort säkert över 20 korvar på en och samma dag.
Det som göms i snö och allt det där, men varför skall det just vara i vår snö? Skogen är precis brevid oss och jag skulle personligen föredra att uträtta behoven i skogen framför att göra det på grannens gräsmatta.

Anonym sa...

...hahaha... tomten och tomten... Kom igen, han är ju smart din grabb! Vem vill ha bajs på paketen? :)
/s

Pythia sa...

Muhahaha!

Kloka killen.

Tips, spruta vatten på katten. Två tre gånger så har den lärt sig att på den TOMTEN blir man blöt...