december 10, 2007

Jag har kommit till insikt och skall skärpa mig

Jag insåg efter en diskussion med min chef att det verkligen inte är någon bra idé att fortsätta med de grovsopskaravaner vi då och då sysselsätter oss med. Han har en vän som har börjat sälja allt. Inte för vinning. Eller snarare för vinning, men inte för någon större ekonomisk vinning. Utan en ekologiskt dito. Allt som han inte behöver längre – det säljer han på Tradera. Det inbringar inte några stora pengar för honom. En gammal Ikea-säng 200 kronor. En flyttlåda gamla leksaker 125 kronor. En gammal toalett 50 kronor. Ett överblivet hyllplan till en Billy-hylla 10 kronor.

Det är onekligen helt idiotiskt att slänga gamla fungerande saker bara för att man inte behöver dem längre. Man bör iallafall göra ett seriöst försök att hitta någon som vill en gammal högtalare, bordsfälkt eller fläktkåpa.

Jag har verkligen uppskattat – nästan hyllat – dessa turer ut till soptippen. Men jag skall se det i ett annat ljus nu. Soptippen är visserligen mer av återbruk nu och allt sorteras och tas till vara så gått det går. Men från och med nu skall jag spela grovsopskortet först när alla andra försök har gått bet.

För hur jobbigt är det egentligen att plåta något och lägga upp bilderna på nätet? Jag har tidigare inte brytt mig på grund av den skrala ekonomiska vinningen. Jag skall nu se till den digra ekologiska vinningen i stället.
Jag har kommit till insikt och skall skärpa mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Superbra! Jag hejar på traderandet.