augusti 19, 2008

Frågor om böcker

Vilken bok läste du senast?
Krönika om ett förebådat dödfall av Gabriel García Márquez.

Vilken bok läser du nu?
Norrlands akvavit av Torgny Lindgren

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag har inte tittat efter, men jag skulle gissa på övervägande manliga. Jag har inget svar på varför.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Det beror på. Jag brukar relatera sidantalet till handlingen. I stil med: oj, bara några sidor kvar, hur skall han hinna reda ut det här innan sista sidan. Eller: hur länge kan han mjölka den här storyn egentligen, det är halvaboken kvar och den känns redan färdig.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Ja, ganska precis så. Topplistor går jag inte på, men annars allt ovan.

När blir en bok för lång?

Det beror helt på.

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Min plan är att alltid läsa på engelska, om det är originalspråket. Det går väl sådär. Men kanske var fjärde(?) bok som är skriven på engelska lyckas jag även införskaffa och läsa på engelska.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Krönika om ett förebådat dödfall av Gabriel García Márquez.


Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Jag har en inbyggd förhoppning om att en dålig bok tar sig, och håller ofta ut. Ibland lägger jag mig ifrån den och tar den på andra, eller tredje försöket. Men känns den helt hopplöst tråkig, så har jag inga problem med att släppa den.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Genre – nej jag kan inte prata om böcker så. De enda bokgener jag kommer att tänka på är Sience fiction och Fantasy. Ingen av dessa finns i vår bokhylla. Faktaböcker finns – kanske 10%. Och memoarer, kanske 5%. Och diktböcker – kanske 10%. Min fru läser deckare då och då, så kanske 10% är deckare. Resten, 65% är nog vanliga romaner, är svåra att genreklassificera.

Rekommendera 5 författare
José Saramago, John Fowles, Doris Lessing, Vilhelm Moberg och Stig Claesson.

Inga kommentarer: