augusti 20, 2008

Papperstankar

Kaffefiltret som vi för tillfället har hemma är miljömärkt. Det var svanensymbolen på kartongen jag tittade efter när jag köpte dem. Och för mig är det helt obegripligt att de får bära symbolen. Visserligen är det inte alls sådär elakt klorblekt som det var förr i tiden - utan blekningen sker med – vad jag förstår – relativt möjövänligt väteperoxid. Men det är ändå miljöovänligheten som är väteperoxidpudelns kärna. För all industriell blekning av papper är miljöovänlig. Det handlar bara om graden av miljöovänlighet.

Visserligen finns det saker i vårt samhälle som genererar oangelägenheter och bidrar till en sämre miljö, men som ändå – på grund av dess stora fördelar i övrigt – är värda att bevara. Men, handen på hjärtat, kritvita kaffefilter är det inte.

Tiden de är ur kartongen innan de stängs in i kaffebryggaren är i min gissning cirka fem sekunder. Är det värt hela den process som blekning av pappersmassa är – bara för att i fem ynka sekunder se en vit pappersbit i stället för en brunbeige dito. De skall ändå den vägen vandra – kritvita kaffefilter blir tvivelstutan brunbeiga då de begagnats.

Alla kan inte göra allt, brukar man hävda och mena på att det är upp till storbolagen och politiker att ändra sig om miljön skall räddas. Vad lilla jag gör spelar ingen roll.
Jo men se, här är en sak som lilla du, och lilla jag, verkligen kan göra. Vi kan sluta att köpa blekta kaffefilter. Det är helt absurdt att det ens finns på marknaden.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tipsar om flergångsfilter istället, finns förmodligen hos närmsta, lite mer välsorterade, handlare. Sumpen åker i komposten och filtret använder du igen och igen och igen!

Anonym sa...

Visserligen. Men flergångsfilter är gjorda av plast. Plast försöker jag undvika i möjligaste mån.
Kaffefilter av papper kan man kompostera lika bra som själva sumpen.

Anonym sa...

Har man en espressobryggare så behöver man inget filter alls. Köpte min bryggare (en sån man bara ställer på plattan, ingen stor maskin alltså) begagnad på loppis och har inte använt ett enda filter sen dess. Innan dess brukade jag ha en omgång bruna filter på tork alltid och återanvände dem ett par gånger tills de började spricka i fogen. Om kaffet torkar helt och hållet så är det bara att skrapa bort. Lärde jag mig av min exsambos pappa för 12 år sen. Kräver ju att man alltid har ett filter på tork på diskbänken stående över ett glas eller nåt, men det är väl ett mindre problem egentligen. Det är ju bara kaffe.

Flergångsfilter ingår f.ö i många arbetsplatsers nya miljöpolicy numera, och den ser likadan ut överallt - vet inte vem som har tagit fram den, men jag antar att det inte var helt slumpmässigt bestämt. Visserligen är de där filtren av plast, men tänk på all skog, energi, vatten & behandling av pappersmassa som går åt varje dag för att tillverka kaffefilter - i jämförelse blir det ändå bättre med flergångsfilter.

Svanmärkningen är f.ö en klen miljömärkning, vad du ska titta efter är svalan från Naturskyddsföreningen - Bra Miljöval. Den står för mycket hårdare krav än svanenmärkningen. http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/bra-miljoval/

Tänk på att Euroshopper lite otippat har många Bra Miljöval-märkta produkter, bl.a tvättmedel, toamedel etc. Kanske kaffefilter också, minns inte riktigt.

Anonym sa...

Jävlar vad långt, jag är visst lite övertrött såhär på nattkröken. Lycka till i miljömärkningsdjungeln!

Anonym sa...

Moa ->
Tack för många bra pointers. Jag har också en sådan där espressobryggare som man ställer på plattan. Tyvärr går det inte att välja om man vill ha lite eller mycket kaffe, som det går med en vanlig bryggare.
Men det är helt klart en bra grej -- godare kaffe får man också.

De där flergångsfiltren däremot är jag lite skeptisk till. Att byta papper mot plast känns inte helt hundra. Och att jag köpte vita filter var verkligen inte meningen. Jag köper aldrig vita filter, det var bara det att jag var lite trött och blev lurad av miljömärkningen.
Och visst är det som du säger, den där svanen dyker upp lite över allt. Till exempel finns den på diskmaskinsdiskmedel såg jag. Som om det någonsin skulle vara något miljövänligt. Märkligt.
Naturskyddsföreningens svala, är som du också påpekar, mycket bättre att kolla efter. Då de har betydligt hårdare krav.