september 01, 2008

Kräftpaj och ryggfiske -- eller tvärt om

Vi spenderade helgen med årets första landet-besök. Det var i augusti förra året som jag och grabbhalvan var där ute förra gången. Tanken var ju att vi skulle åkt ut en sväng i påskas, men det blev ju som bekant akuten på KS i stället.
Nu var vi iallafall äntligen ute. Jag, frugan, grabbhalvan och min storasyster. Mycket trevligt och mycket lugnt. Planen för helgen var kräftfiske, och vi lyckades verkligen. Vi körde med sexton burar och vittjade dem två gånger. En på kvällskvisten och en på morgonen.
Vi fick ungefär 150 kräftor, varav cirka 40 fick hoppa tillbaka i plurret igen, då de inte höll måttet riktigt. De resterande, exakt 105 stycken, fick ta sitt sista dopp ner i grytorna bland dill och porter. Mycket smarrigt skall det bli att inmundiga dem här nu när det blir.

Enda debaklet med helgen var att min rygg pajade. Den gör det ibland. Juli 2005 var förra gången, så det är inte sådär jätteofta. Det kan varit kräftfisket i kombination med den urkassa sängen vi har på landet som gjorde det. Idag är jag sängliggandes med Treo. Det känns muppigt då jag egentligen inte är sjuk, och helt klar i knoppen. Men att sitta framför datorn i åtta timmar idag är bara inte att tänka på. Nu ligger jag i vår Tempursäng och skriver det här. Tusen tack och lov för vår Tempursäng säger jag!

En annan galet härlig sak är att de äntligen har blivit dags för badrumsrenovering. Byggarn är här as we speak, och spacklar. Eller han var här nyss, nu är han på lunch. Allt är rivet, och väggar är byggda och värmeslingor är lagda och golvet är flytspacklat. Det tar sig. Nästa vecka beräknas det vara klart. Och det är bara att hålla tummarna att det blir så. För det är onekligen lite meckigt att inte ha någon dusch hemma.

Inga kommentarer: