maj 26, 2005

Sökes: Mentor utan vinstintresse

Jag var på ett seminarie imorse. Där tre glada figurer föreläste om varför det är en bra idé att förse sig med en mentor. Visserligen inte något som gemene man har råd att hålla sig med, men många företag erbjuder dock någon form av mentorskap, om så önskas. (Gäller givetvis inte där jag jobbar.)
Fördelarna är ganska uppenbara med en bra mentor. Det enda problemet är troligen att hitta någon som man trivs med, litar på, ser upp till – och har råd med.
Jag började genast ransaka och analysera min bekantskapskrets, nuvarande och föredetta arbetskollegor eventuella gurus och så vidare. Det är inte många som jag tror skulle kunna fungera som min egen privata mentor. Sållar jag dessutom bort de som jag inte kan/vill/vågar fråga så blir det ännu färre. Men det återstår – kanske – ett par personer.
Eftersom jag inte har någon ekonomisk ersättning att erbjuda, och mitt nyblivna civilstånd inte tillåter mig att betala i natura, får jag på annat vis försöka få fram svaret på frågan: What's in it for them?
Visserligen är jag en genomtrevlig person och alla blir väl glada av att prata med mig (nåja), men jag måse troligen erbjuda någonting mer.

För man kan ju knappast räkna med att någon, av pur godhet, skall vilja ställa upp med en sådan hedersam och seriöst viktig uppgift.

1 kommentar:

Anonym sa...

.