maj 16, 2005

Vidare funderingar kring slott eller koja

En tanke slog mig för någon dag sedan. Om jag bara ser till att skaffa körkort, (jag är faktist inte så långt därifrån som man kan tro – har fiffigt ihopsamlade pengar och allt) öppnar sig helt nya möjligheter vad gäller bostäder för oss. För om man plötsligt har körkort (och bil) kommer vi inte att känna oss lika isolerade en bit utanför stan som vi annars skulle göra.
Jag menar såhär: det tar hemifrån mig cirka fem minuter att gå till tunnelbanan. Sedan tar det kanske tre minuter in till Söder. Med väntetid så kanske en kvart från dörren till Skanstull. Det är lyxigt tycker jag och jag kan absolut sträcka mig till att ha lite länge än så till stan. 20–25 minuter känns helt okej. Då hamnar man någonstan vad brukar kallas för yttre närförort. Nu bor jag i närförort med betoning på när. Men om man tänker att man åker bil i stället. Då kommer man ju hiskeligt långt på 25 minuter. Långt ute i Nacka eller så. Huddinge till och med. Och då förändras onekligen möjligheterna för oss.
För det är billigare längre ut. Sockholm fungerar lite som en pricktavla i det avseendet. Närmast mitten vinner och Gamla Stan är bullseye.
Det kanske blir en villa ändå till slut.

Inga kommentarer: