december 02, 2005

Osentimentala CSN

Hej Sverige.

Jag har nu gjort det, äntligen. Betalat min sista CSN-räkning. Skuldfri (nåja) och leende skickade jag iväg den sista kronan till 5175-4141.

Vet ni vad det stod på mitt papper? Min sista CSN-räkning. På ett vitt A4-papper stod det med svarta bokstäver:
Räkningen är lika med ditt återstående skuldbelopp.

Men herre gud CSN. Här har jag duktigt betat av varenda jäkla krona på min skuld och ni kan inte ens bjuda till lite på examen? Jag menar inte att det måste vara ett guldpapper och ritade levande hjortar. Men å andra sidan varför inte?
Måste det vara så byråkratiskt jättetråkigt datagenererat:
Räkningen är lika med ditt återstående skuldbelopp.

Här är ett förslag:
Hej Herr R och grattis! Nu har du betalat av hela ditt studielån och vi föreslår att du firar med champagne. Du är en hyvens prick!

Kram
CSN


Jag menar, vem skulle inte dra på smilbanden åt ett sådant meddelande? Det är inte direkt dyrare att skriva med gladare bokstäver i ett datagenererat brev.
Det är bara trevligare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ja det har du faktiskt rätt i Herr R ..*smile*

Anonym sa...

Så sant! Och roligt skrivet. :) Och grattis till skuldfriheten! Antingen är du väldigt gammal, väldigt rik eller också har du bara tagit en fempoängare. ;) Jag tror inte att jag nånsin kommer att kunna betala av min skuld som den kommer att se ut a few years down the line.

Cam

Anonym sa...

Bernt; rävsamhälle? tycker du inte man skall betala sin skulder eller ?

Anonym sa...

Get a life!