juli 25, 2008

Motbevisa mig gärna

Jag kan inte prata om västsverige, för det har jag inte tillräckligt med erfarenhet av. Men jag kan prata om Västgötaslätten. När jag går in i en mataffär här, till exempel Ica, så är det mig, som mälardalsbo, slående hur litet utrymme de Krav-märkta produkterna får i mejerihyllan. I en stockholms-affär finns det Krav-varianter av (vad jag vet) alla mjölksorter. Och de står längst fram i mejeridiskarna i som stålburar, sida vid sida med sina miljöovänligare syskon.
I de västgötaslätts-affärer jag varit inne har det bara funnits en sorts Krav-mjölk (uteslutande mellanmjölk). Och den har hittats undanskuffad någonstans i någon liten blå back.

Är det bara en lustig slump, att jag gått in i alla affärer vid fel tillfälle. Eller är det så att Krav-mjölk inte är intressant här? Västgötaslätten tycker att: äh kossorna och miljön? Vad då? Inte så länge besprutad mjölk är billigare.
För något annat argument än priset, kan iallafall inte jag se.

Inga kommentarer: