juli 19, 2008

Tillbaka i småstan

Jag spenderar semestern i en småstad. Igen. Min fru jobbar och jag och grabbhalvan förströr oss med fotboll, sandlådan och promenader. Vädret kunde varit bättre. Men det kunde å andra sidan också ha varit värre, så det är väl dumt att klaga.

Min plan för denna semester har varit att skriva vidare på den där romanen/novellen/pamfletten/whatever jag hållt på med nu allt för länge. Jag kom nio och en halv A4 sida vidare. Sedan tog det lite stopp. Planen var att skriva ett skelett av ord. Och att jag senare skall kunna klä denna stomme av ord, med fler och utförligare ord, så att det hela blir något gediget och komplett.
Men det fungerade inte.
Jag var på vippen att ge upp, men så en kväll när jag låg i badet och drack vin så slog det hela mig lite snabbt och ledigt. Nu skriver jag ett synopsis. Där spikar jag den exakta handlingen och de exakta karaktärerna jag tänkt skall vara med. Men jag skriver det helt som ett eget litet dokument. Inget av det jag skriver nu kommer att komma med i den slutgiltiga boken. Så på så sätt har jag tagit ett par steg bakåt i processen, eftersom jag tills just nyss hade ett hyfsat gäng färdigskrivna A4-sidor. Men å andra sidan har jag kommit ett par stora steg framåt, för jag nu vet, mycket bättre än nyss, exakt hur hela berättelsen skall vara uppbyggd. Vad som händer och när det händer och varför det händer och så vidare.
Det känns skitbra faktiskt.

1 kommentar:

Emma sa...

Det låter ju grymt! Hoppas att det blir av att du skriver hela grejen med.