juni 29, 2004

Eufemismer eller bladguld?

Allt är inte guld som glimmar. Jag ställer mig frågan: är det möjligt att få det mesta att omskrivas till det bättre? Som vilken simpel alkemist som helst, tror jag det.

Jag är en hopplös begagnare av eufemismer. Jag vet om det och på något sätt eller annat försöker jag motarbeta det. Jag skäms lite över det. Som om det korrekt beskrivande inte vore bra nog. Det leder ofta till att jag blir pedantiskt noga med att exakt återge varenda upplevd sekund, då jag skall berätta någonting eller annat. Vilket tyvärr sätter de jag språkar med på prov.
Allt detta för att undvika de eufemismer jag konfronteras med. En lite lortig hund blir lätt en skamfilad byracka, om du förstår vad jag menar. Men å andra sidan handlar det kanske mer om att förgylla vardagen. Ett baugettebak blir onekligen trivsammare med ett glas Bordeaux och en imaginär basker på sniskan. Men det förändrar inte situationen, förgyller snarare – som sagt. Kanske är det så det är: det handlar inte om eufemismer utan om bladguld. Fast för all del – bladguld är väl eufemismen förkroppsligad?

Ärligt vet jag egentligen inte om det spelar någon större roll. Jag försöker sätta piff på min vardag, men är samtidigt maniskt noga med att inte låta andra påverkas av mina småfalsarier till dagdrömmar och bladguldsbestrykningar.
Se där, jag fick ner det hela i en enda mening – det trodde jag inte.

Inga kommentarer: