juni 23, 2005

Del II: Funkar du nu?

Del I – Dyrbar bärbar utan ström

Min dator har annlänt nu. Från Tyskland. Jag tänker inte gå in på alla eländiga detaljer. Men en resumé kan du läsa på länken ovan.
UPS kom och hämtade min dator den 8/6. Dom hämtade den på uppdrag av Acer, som hämtade den på uppdrag av theclickstore.se, som hämtade den på uppdrag av mig. Suck. Den skulle komma tillbaka inom 48 timmar, eftersom den innefattades av någon piffig klausul som sa att om datorn inte fungerade vid leverans, så hade de mer än gärna bråttombåttom att laga den. (En tanke som slog mig var att; om de nu bara har 48 timmar på sig, varför bemöda sig med att skicka eländet fram och tillbaka till Tyskland?)
Nåväl. När det hade gått 2x48 timmar ringde jag Acer och frågade lite försiktigt:
–Var är min dator, det har gått dubbla tiden mot vad ni lovade.
–Den anlänt i Tyskland, fick jag som svar.
–Så bra, men när är den lagad och klar hemma hos mig?
–Den skulle ju varit expresskodad ser jag här, men någon måste ha missat det. Den står på stand-by-listan. Men du har den inom tio dagar, det lovar jag.
–Åh, två dygn eller två veckor hit eller dit, det är väl inte så noga. Jag vill egentligen inte ha någon dator – jag gör det här mest för att det är roligt att sitta i timslånga telefonköer, kunde jag ha sagt. Men jag nöjde mig nog med ett surt "okej".

Igår ringde iallafall UPS och berättade att datorn var på väg.
–Den kommer till din lägenhet imorgon någon gång 09:00–17:00
–Så bra då tar jag ledigt hela dagen och sitter hemma och väntar som vilken övergiven hund som helst, sa jag inte. Men jag tänkte.
Jag frågade om de inte kunde leverera datorn till jobbet i stället. Där jag vanligtvis spenderar mina vardagar 09:00–17:00.
–Näe, vi kan inte ändra mottagaradress innan paketet anländer Sverige. Och det gör det först i natt.
–Men ni kan ändra i natt alltså, kanon! Min adress är P...
–Näe, i natt är det försent att ändra adress. Det måste ske minst ett dygn innan leverans.
–Men skjut mig nu i stället då, så jag slipper det här…sa jag inte heller.

Suck. Min söta och mammalediga fru fick spendera hela soliga dagen inomhus väntandes på datorn. Den levererades 15:32 och vi bestämde att vänta med att öppna och prova den till efter helgen. Orkar inte ens tänka på om den kommer fungera nu eller inte.
Jag sätter en peng på att daton är på väg tillbaka till Tyskland i mitten på nästa vecka.

Hej då har man blivit en bitter jävel på kuppen också.

Inga kommentarer: