februari 07, 2006

Kuddar för fem lakan


I lördags åkte vi Barkarby runt efter alla förnödenheter vi tyckte att vi, som nyblivna radhusägare, behövde. Vi köpte hela fyra trappgrindar för att inte ner-för-trappan-incidenten skall behöva upprepas. Vi köpte en massa grejer på Ikea: bokhyllor, lampor, obligatoriska värmeljus, tavelramar…you name it. På Bauhaus införskaffade vi en utomhusgrill samt miljövänligt snösalt (som givetvis var helt verkningslöst).
Vi slog även till och införskaffade en säng. Vi har haft problem med vår förra säng sedan vi köpte den. Då var vi småstressade på Ikea och mer eller mindre impulsköpte deras bästa dubbelsäng. Den var testvinnare och bra pris och hela baletten. Vi glömde att kolla om den var skön bara.
Men nu, efter tre års ryggont när man vaknar, har vi bestämt oss för att köpa en ny säng. Den här gången har vi varit relativt duktiga. Vi har provat flera sängar, flera gånger. Det vi till slut kom fram till var en Tempursäng. Grymt skön, onekligen, men lite annorlunda.
Det avgörande tycker jag var att sängen inte påverkas av hur man rör sig när man sover. Jag rör mig ganska mycket i sömnen, tydligen, och min fru är ganska lättväckt. Det är ingen vidare kombination.
Tempursängen skall minimera behovet av att röra sig, samtidigt som sängens madrass gör att personen som sover bredvid inte påverkas alls. Och det är ju strålande.
Än mer strålande att de, utan att vi visste om det, har en kampanj där man får ett presentkort på 5.000 kronor om man köper en Tempursäng.
Så nu skall vi tillbaka till Sova-butiken och köpa täcken och kuddar för fem lakan – så att säga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

sen jag slutade sova med kudde har jag inga bekymmer med min rygg.
första veckan knakade ryggen varje morgon.
Och det kändes helt onaturligt att somna så.
nu är det helt nornalt o bra.
innan hade jag försökt med alla slags kuddar. den senaste var tempur.

Herr R sa...

Ja, det låter ju tungt. Men bra att du kommit underfund med roten till dina problem!
Kuddar har jag aldrig haft problem med, men å andra sidan desto fler problem med sängen. Hoppas att den här tempursängen skall vara lösningen för min frus nattsömn och min egen rygg.