februari 20, 2006

Vardagslyx

I lördags var vi och brände de femtusen kronor som vi fick i presentkort på Sova-butiken, när vi köpte sängen.
Det var noga, tydligen, att vi inte fick köpa annat än tillbehör för pengarna. Vi kunde inte köpa någon extrasäng eller så, utan vi fick helt enkelt rikta in oss på kuddar, lakan, täcken och handdukar – ty det var de enda tillbehör de hade. Då vi varken behöver lakan eller täcken fick vi lägga krutet på kuddar och handdukar. Vi provade noga och köpte varsin kudde för varsin tusenlapp. Det var det. Så vad skulle vi göra med resten. Det är en mäklig känsla att ha en massa pengar att spendera i en butik där man egentligen inte behöver någonting. Men å andra sidan är det en himla lyxig grej att köpa 3.000:- worth of svindyra Lexington-handdukar. Det skulle vi aldrig ha kostat på oss annars, men nu ingick det som en present för att vi köpte sängen.
Strålande.

Så nu har vi en uppsättning handdukar av extremt fin kvalité. Det känns lyxigare att duscha nu, när man har ett jättebadlakan i extra tjock frotté som väntar på en utanför duschdraperiet.
Och vi, om några, är väl värda lite vardagslyx?

3 kommentarer:

barfota sa...

Jag har hört att man absolut inte får använda sköljmedel när man tvättar frotté för då förstörs fibrerna och så klart det som är bra med själva materialet. Det kanske är allmän kännedom men jag visste det juh inte och det vore juh väldans synd om era nya lyxiga handdukar blev tråkiga efter första tvätten ;)

Herr R sa...

Jag kollade lite snabbt på konsumentverket.se

De skriver att sköljmedel i stort sett är onödigt om man inte bor i Uppland, Södra Skåne, Öland eller Gotland – där det är hårt vatten. Eller om man tvättar syntetmaterial för då tar sköljmedlet bort statisk elektricitet. Annars är sköljmedlet tydligen helt onödigt.
Det verkar inte heller vara något som förstör frottén. Torktumling är däremot ett måste för att frottén skall bli fluffig och fin, skriver de vidare.

Sen skriver de:
"OBS! Sköljmedel ska inte användas till plagg som är gjorda av mikrofiber, till exempel Goretex. Då täpps de små "andningshålen" igen och plagget mister sina speciella egenskaper."

Kanske blandade du ihop frotté och material med microfibrer?

Nu blev man tvättexpert på kuppen.

barfota sa...

Då var min felaktiga information inte helt bortkastad då :P

Neh jag är säker på att det gällde frotté när jag hörde det. Men om det inte stämmer kan jag juh börja använda sköljmedel till mina handdukar så de börjar lukta gott igen. För det är nog det enda skälet till att jag använder sånt.

Däremot så brukar jag inte torktumla mina handdukar så det ska jag lätt börja göra nu. Se där försökte jag styla lite och vara vis och fick lära mig en massa bra frotté information i stället. Så kan det gå :)