mars 20, 2006

Frågor från Lotten

Lotten hade frågor på sin webb. Jag svara på dem nedan.

1. Den bästa bok jag läst
Det var ju en vansinnigt svår fråga att svara på. Det kan vara José Saramagos "Blindheten". Det kan också vara Mobergs utvandrar-kvartett, men det är ju fyra böcker. Nej jag säger John Fowles "Illusionisten", det är den bästa bok jag har läst.
Men det skulle också kunna vara en så pass enkel bok som Slas "Efter oss syndafloden" för den blev jag så härligt glad av att läsa -- och det är väl ändå det som är meningen?

2. Om man tog bort ordet "men" i det svenska språket
...så skulle folk bli rakare -- men inte klokare.

3. Finns det någon musikstil idag som du anser dominerar och om den på något sätt anses påverka den generationen som är ung idag, likt de stora banden på 70-80-talen anses påverkat den generationen som växte upp då?
Nja. Det var ganska länge sedan det kom någon ny musikstil. Den musik som finns idag är väl mest genmodifierade versioner av musikstilarna som fanns på 70- och 80-talet? Och de var i sin tur destillat av äldre stilar. Så jag tror inte jag kan svara på frågan.

4. Om jag var Gud för en dag ...
...så skulle vi ha fred på jorden imorgon.
Men det borde vi kunna ha redan idag. Alla tvistande länder borde lära sig från vilken arbetsplats som helst -- när man har problem låter man alla komma till tals och sedan löser man det genom kompromisser. Ingen blir helnöjd men ingen blir missnöjd. Det behöver inte vara svårare än så. I all aggression och affekt bör man ställa sig frågan: är det värt det? Måste vi slåss om den här landplätten eller är det okej om vi delar på den och ingen behöver fara illa? Vem kan svara nej på en sådan fråga, och varför?
Se där då fick jag in lite världsmoralspredikan också.

Inga kommentarer: