november 13, 2006

En händelserik helg

Efter jobbet i fredags tog jag tåget mot Västerås för att ansluta till resten av familjen – de var redan där. Min fru är bördig från Aseas stad och således huserar merparten av hennes släktingar där.
Fredagskvällen spenderades hemma hos svärmor med god mat och gott vin.

I lördags åkte vi in till ett ålderdomshem där min frus mormor för tillfället bor (det är något slags visstidsboende). Där spelade vi kort med henne och snackade. Hon verkade hur pigg som helst och kan inte ha det speciellt lätt då de andra som bodde där alla var mer eller mindre jättegamla och inte alls i speciellt bra skick. Det måste vara tungt som relativt pigg gamling att dagarna i ända umgås med folk som är så illa däran att de inte riktigt klarar av att umgås. Men som tur är är detta bara en tillfällig lösning.
Efter ålderdomshemsbesöket åkte vi tillbaka hem till svärmor som bjöd på paj med kåtarökt öring. Sedan tog vi tåget tillbaka till stan.
Väl hemma fixade vi lite med ditten och datten och efter någon timma anslöt min storasyster för att vara barnvakt. Jag och min fru begav oss in till Vasastan för att se en av hennes gamla kollegor som hade föreställning på Teater Giljotin. Efter föreställningen var det mingel och vin ackompanjerat av en strålade liten jazztrio. Efter ett par timmar där vek vi av och åkte hem, då vi lovat min barnvaktande storasyster en ost-och-vin-kväll. Det var trevligt och det är så härligt nu när det är tillräckligt kall för att kunna tända öppna spisen.

I går vaknade vi till en härlig storfrukost. Ett litet kaffebryggarhaveri gjorde att jag fick brygga tre omgångar innan det verkligen blev något kaffe. Sedan passade vi på när vi hade gäst med bil och tiggde till oss en sväng till Återvinningscentralen. Väl hemma igen vinkade vi av storasyster och satt genast igång med att spika de sista listerna runt golvet vi har lagt i den inre hallen. Sedan satt vi upp den nya lampan där nere, så nu är det klart. Skönt!
Efter det gjorde vi det sista i grabbhalvans rum. Så nu har han inte bara berikats med en ny säng, utan blåmålade väggar i det hörn där sängen står. Sedan satt min fru upp en massa moln i olika storlekar som hon skurit ut i självhäftande vinylplast. Som kronan på verket satt hon en stång mitt över sängen, där hon hängde upp ett flygplan och den där papier-maché-luftballongen som hon gjorde för någon månad sedan.
Jag hängde om tavlorna i hans rum och satt upp en sänglampa. Så nu har grabben ett helt nytt sovrum, och det med en egen riktig säng (den är faktiskt jätteskön).

Allt som allt en relativt händelserik och trevlig helg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är så flitiga ni med allt pyssel ni gör i huset. :)
/s

Anonym sa...

Vad ni varit både flitiga och pyssliga.

Jag förstår och håller med i dina takar kring pigga på "hem". Kan inte vara roligt och jag hoppas att jag slipper det både för mina föräldrar och min egen del.

Vad trevligt med barnvakt och vuxenaktivitet! Förstår att du uppskattade det!

Hur trivdes han i den nya sängen?
Jag sover ofta i en av pojkarnas sängar, speciellt när de utmanövererat mig ur min egen...

Herr R sa...

Jo han trivdes strålande i sängen. Jag sov i den i natt och kan meddela även jag att den är riktigt skön.
Vi köpte en "riktig" 120-säng, i stället för en barnsäng. Med tanken att denna säng kan han i princip ha till han flyttar hemifrån. Och förstå lyxen att ha en 120-säng när man är en liten grabbhalva. Han kommer nog aldrig ha så stor säng som han har nu, iallafall inte i förhållande till sin kroppsstorlek.

C sa...

Stor säng = bra!
I alla fall om man begåvats med nattmarodörer såsom vi har.
Jag sover nästan oftare i deras sängar än i min egen och är så glad för att deras sängar är så bekväma.