november 24, 2006

Pest eller lindrig förkylning

Jag eftersöker något slags miljöråd, där man kan ställa saker emot varandra och på så vis bli lite mer ekointelligent.
Att det är smartare att köpa ekologisk arlamjölk än att köpa tysk lastbilshitfraktad mjölk kan till och med jag räkna ut. Men finns det logik i att köpa italienska ekologiskt odlade krossade tomater i stället för svenska oekologiskt odlade? De svenska bidrar ju inte till speciellt mycket transportrelaterat koldioxidutsläpp, något som de ekologiska italienska i allra högsta grad gör. Hur ekologiska blir de ekologiska italienska med den aspekten i åtanke. Vad är minst dåligt sett på det stora hela.

Min rätsticka är att köpa svenskt i den mån det går. Och så ekologiskt där det finns. Men kanske har jag fått det om bakfoten? Skall jag tänka tvärt om?

Och det handlar inte bara om livsmedel: bilar, vitvaror, husköp, uppvärmning etcetera – vad är det man egentligen skall tänka på? Strömsnål visst, men vad spelar det för roll miljömässigt att tvättmaskinen är tillverkad i Indonesien och inte i Motala.
Vem kan svara på detta? Det borde upprättas en lättillgänglig skattefinansierad informationskanal som man kan kontakta och få hjälp av med de här frågorna.

Som ett sidospår har jag en annan miljöorienterad fundering. Varför kallas ekologisk mjölk, för att ta mjölken som ett exempel, för "ekologisk mjölk" och den andra fulmjölken för "mjölk" rätt och slätt. Skulle det inte vara en bra idé att göra ett namnbyte? Den ekologiska heter mjölk och den andra heter något i stil med icke-ekologisk mjölk. Det skulle säkert göra stor skillnad tror jag. Är det ändå inte dags att ändra synsättet? Att skifta fokus på vad som är normalt.

För att jämföra med ägg måste det ju, nuförtiden, stå på kartongen om det är ägg från burhöns. Och vem vill köpa det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med.

Mjölk.
/s

C sa...

Jag som fortfarande har snöat in på att Arla inte har någon ekologisk standardmjölk för de har slut på mjölkråvara får det inte att gå ihop.
De har tillräkligt med ekologisk råvara för ekologisk A-fil, mellanmjölk och ekologisk grädde men inte standardmjölk.
Jag säger Bah, humbug!