november 02, 2006

Var är alla ungar?

Efter påskens märkliga påskkärringsbrist antog jag motvilligt att det skulle krylla av knoddar runt vår husknut nu till den nyss importerade högtiden "Halloween". Och surgubben i mig fick nästan fäste: jaha, nu passar det att komma ser jag. Och det slarvigt utklädda till spöken också. Bus eller godis? Ja godis kunde ni ha fått i påskas, men då passade det inte. Nu får ni inte ett äpple ens. Adjö!

Men det kom inte ens några amerikaimporterade skrämselbarn. Det kom ingenting. Och denna gång hade vi inte heller köpt en stor godisskål. Vi hade inte köpt någonting.
Men så plötsligt igår (det var väl fel dag) så ringde det på dörren och där stod det två små pajsare: bus eller godis?
Jag visste inte ens vad jag skulle svara. Skulle jag svara? Jag hasplade ur mig ett "åh...godis!" och blev glad att min fru kom till undsättning. Vi grävde upp en gammal påse vingummin från matkällaren. Den vann jag på ett lotteri i midsomras. Jag ber om ursäkt ifall de var en aning sega.
När de fått godiset lämnade de över en teckning. Ett vitt papper med en teckning där det stod: Glad Halloween, bus eller godis.
Så gör de väl inte i Amerikat? Detta måste ju vara en påskkortshybrid. Alla traditioner går inte att sudda ut så lätt, tydligen.

Men frågan kvarstår: var håller alla ungar hus? Är det inte längre gott med godis? Sitter alla inne och spelar datorspel och knaprar fullkornslimpor?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm...
Amerikanska Halloween var egentligen i tisdags kväll men vi amerikaniserade som svenskifierat firandet brukar fira det på fredag eller lördag om jag har förstått det rätt.
När vi bodde i radhuset kom ungarna helgen innan Alla Helgon samt Alla Helgonhelgen. De slog på stort och kom därmed två gånger. Effektivt!
Det bästa då var grannens ligistsjuåring som inte klätt ut sig, ringde på dörren och fräste "Bus eller pengar."
Jag svalde sarkasmerna eftersom bus gjorde han nog endå och gav honom några gamla Lire och psetas jag hade liggandes i en skål.
Allt han kunde svara var:
"Meh meh meh jag vill ha riktiga pengar."
"Det ÄR riktig pengar fast i ett annat land."

Nu när vi bor i höghusgettot är vi förskonade för både påskkärringar och halloweenmonster.

smultronpaj sa...

Kanske de har fått uppfostran och inte får lova tt gå ut och tigga för sina föräldrar?

Nä, förmodligen kommer de på lördag.

Anonym sa...

Jag tänker alltid så; vad är det för föräldrar som vågar släppa iväg sina ungar att ringa på hos vilt främmande människor.

Jag funderar på hur det hanterar denna helg på förskolan.
Hmmm...måste nog fråga idag.

Lotten Bergman sa...

Ladda upp med kilolitrar med godis, sätt ut en välkomnande pumpa med lykta i. Du kommer att förundras ... och får en massa att blogga om.

Herr R sa...

Lotten ->
Jag tror du har missförstått: det är avsaknaden av godisätande ungar jag förundras över. I påskas hade vi jättemycket godis och ingen kom. Nu har vi bara gamla vingummin från källaren - men fortfarande inga godistiggare.
De sitter nog hemma och borstar tänderna.

Herr R sa...

Eller menar du att den upplysta pumpan lockar in barnen? Som luffarmärken i grindstolpar förr i tiden. Tänd pumpa utanför ytterdörren betyder: här finns det godis.
Ja så kan det vara! Är det så?

Anonym sa...

I påskas kom det några småflickor och sa "Glad Påsk" och så fick vi ett hemritat påskkort. Det var så gulligt så jag höll på att dö. Som tur var, eller tja, tur och tur, hade vi iaf godis hemma som dom kunde få. Eller jag visste inte riktigt hur det gick till så jag stammade fram ett "V-v-vill ni ha godis nu... eller?" och det ville dom ju. När dom hade gått ringde jag min mamma och berättade och grät en skvätt för jag var så rörd. Det var gulligt. Halloweenbarn däremot får gärna tricka hur mycket dom vill. (Eller, mesjag hade säkert gett dom godis även om jag inte gillar det)

Anonym sa...

Hej robot. Alla helgons dag är 1 november (i alla länder utom Sverige där den heter Allhelgonadagen, för att skilja den från Alla Helgons Dag, som alltid infaller första lördagen i november). Allhelgonaafton är 31 oktober. Allhelgonahelgen är nu i helgen, och själva helgdagen Alla Helgons Dag är då på lördag, för staten har bestämt att det tas för mycket ledigt i det här landet.

Firar man anglosaxiskt (och egentligen även svenskt, dvs traditionellt svenskt) så firar man 31 oktober. Firar man katolskt så firar man 1 november. Ungefär som med juldagen och julafton, det är lite olika vilken dag som anses viktigast beroende på var man bor. Ingen av ungarna som kom till tvillingmamman hade egentligen fel, med andra ord. Men att komma och inte vara utklädd är ju alltså ruffel och båg på hög nivå!

Anonym sa...

Förra inlägget var kanske lite svårtytt. Men jag tycker att hela allhelgonhelgen är väldigt svårtydd i Sverige. Varför inte bara fira det på ETT datum?

Herr R sa...

Tack Moa, mystiken både klarnar och tätnar. Jag besökte wikipedia och hittade detta. Det ger ytterligare lite klarhet men också insikten om att det är ett enda lapptäcke av tradiioner och religioner som styrt hur halloweenfirandet har artat sig.

Man kan också läsas att det är en genomartificiell tradition här i Sverige då det inte fanns något halloweenfirande här innan detaljhandeln tydligen lanserade det hela 1995. Och nu drygt 10 år senare är det redan mer eller mindre etablerat.
Lite märkligt kan man tycka.