november 08, 2006

Fokusera på rätt saker

Hade just en märklig maildiskussion med min originalare. Hon påstod att vi kanske borde strunta i mina sista små korrigerigar, då kunden redan har godkänt och sagt "okej den kör vi på".

Som om vi skulle släppa ett jobb med uppenbara brister i det grafiska utförandet – bara för att en enögd kund sagt att det ser bra ut.

Om vi inte jobbar för att vilja lämna ifrån oss de bästa och snyggaste grejerna vi överhuvudtaget bara kan; vad är vi då här för? Om inte vår egen ambition är att göra det bästa vi kan, varför då hålla på alls?

Jag blir helt matt...

8 kommentarer:

Vanja sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vanja sa...

Håller helt och fullt med dig! Lämna aldrig ifrån dig det du inte kan stå för (innan du åtminstone kan stå lite vingligt)... Hittade några bra nyckelord i en av mina böcker om Effektiv Visuell Kommunikation (som du redan känner till men de går aldrig att nöta sönder)!

Förmedla -
mellan sändaren och mottagaren formulerar och formar du ett budskap.

Utgå från mottagaren -
det är mottagarens problem du ska lösa, hennes behov du ska tillfredsställa och hans/hennes drömmar du ska infria.

Dramatisera -
någonstans i din berättelse finns den dramatiska punkt där du når djupt och starkt påverkar mottagaren.

Överraska -
mottagaren sorterar bort det vanliga och triviala men uppmärksammar det spännande och annorlunda.

Välj typografi omsorgsfullt -
mottagaren kräver läsbara ord, som dessutom kan göras kongeniala.

Välj bilder som skapar känslor - hjälp mottagaren att bli aktivt
medagerande i bilden.

Skapa helhetens attraktion -
och orientering i de olika delarna.

Skapa delaktighet -
lämna i samspelet mellan text och bild en bit till mottagaren att fylla i.

Ta ansvar -
när man behärskar den visuella kommunikationens svåra konst börjar den stora friheten och det stora ansvaret. Dina former, färger, texter och bilder är starka vapen. Låna inte ut dina kunskaper till vilka budskap som helst.

R Skriverier sa...

Visst är det så. Och det är viktigt att påminna sig själv och alla man jobbar med om de där punkterna då och då. Så man håller kvalitetsflaggan uppe.

Tvillingmamma C sa...

Eftersom min plats på jobbet liksom är att vara fanbärare för kvalitetsfrågan kan jag bara hålla med.
Om alla la lite mer själ och hjärta i sitt jobb och tog lite mer ansvar skulle mitt jobb bestå av betydligt mindre brandsläckeri.

Jag jobbar vid frasen.
If you're going to do it, do it right the first time.
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ ATT RÄTTA OCH STÄDA UPP EFTER ANDRA!

Och du som ett PS, tack för din kommentar i min blogg, den behövde jag!

Zio sa...

Självklart är det så. Men tyvärr är väl problemet ofta det att det inte finns tid för den där sista finjusteringen man alltid vill göra. Och om kunden då godkänt materialet måste man kanske prioritera att få in grejerna till tryck i tid t ex.
Men visst - det suger.

R Skriverier sa...

Zio visst kan det vara så. Problemet nu var så att det fanns tid, men ingen vilja. Ingen ork. Det var det jag störde mig på.

smultronpaj sa...

Det är ju skitviktigt. Allt för många gör avkall på kvaliten för att hinna så mycket som möjligt men det blir bara fel.

SANDRA sa...

Men vilken frustration.
Kul (inte) när kunden senare upptäcker felet - vem får skulden då minsann...