september 13, 2006

Pandora my love

Pandora Internet Radio är, i min mening, en av de absolut bästa sakerna som har producerats på nätet i form av interaktiva tjänster. Och egentligen den enda interaktiva tjänst jag använder regelbundet.

Såhär fungerar det
Du loggar in. Sedan tipsar du Pandora om en artist eller en låt som du gillar. Pandora spelar genast upp låtar av andra artister som är indelade i samma genre som den av dig angivna låten. Gillar du inte låten som kommer klickar du på tummen ner-ikonen. Då kommer en ny låt. Gillar du det du hör klickar du på tummen upp.
Det finurliga är att Pandora lär sig av dina val. Ju mer du lyssnar och klickar tummar desto bättre ny musik möts du av. Och vad som är bra, ja det bestämmer du själv! Ett helt enkelt strålande sätt att hitta ny bra musik.

Och som om inte det vore nog så är tjänsten givetvis helt gratis!

Besök den och hitta ny musik här: pandora.com.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter lysande. Helt enkelt briljant! OM jag bara kom in. Det fantastiska företag jag arbetar för har lagt in ett filter så jag nekas åtkomst till Pandora.
Surt.
Jag får försöka hemma och vara glad för att de inte lagt spärr vid order BLOG....

Herr R sa...

Oh nej vilken förlust för ditt företag. Tänk vad glada alla skulle vara om de fick lyssna på bra musik medan de jobbade - i stället för att behöva lyssna på någon reklamradiokanal med samma gamla hit-låtar som förra året, och förrförra och förrförrförra.

Bra musik mår ju alla bra av!

Anonym sa...

Det är faktiskt grymt. Vi använder det på jobbet - allihop! :)
/s

Anonym sa...

Jag hittar dock ingen av de låtar eller artister jag gillar. Det är mest mainstream-musik där.

Herr R sa...

Lillith ->
Alltså tanken är inte att du hittar musiken. Utan att den hittar den åt dig. Jag har suttit och grottat mig i jätteobskyra fusionband hela förmiddagen, så jag kan dementera att det bara är mainstream-musik där.
Men det beror ju på vilken låt du utgår ifrån. Väljer du en poppig mainstream-låt så kommer du nog bli rekommenderad andra mainstreampoplåtar.

Själv matar mig Pandora just med en låt som heter "Fish-Eyed Fool" av ett band som heter Papa Grows Funk. Det är någon slags Jazz/Rock/Funk och det svänger så jag nästan blir sjösjuk.

Strålande!