april 13, 2004

Lycklig, lycklig, lycklig...

Jaha, då har man idkat lövbränning, vedhuggning, samlag och annat trevligt som hör våren till.

Nu har jag kommit hem från ett par dagar ute i busken. Jag känner mig mer och mer som en figur i vilken Stig Claesson-roman som helst när jag är ute på landet nu för tiden. Det bara blir så. Vi har rensat ur det gamla förrådet, fyllt det nya förrådet med saker som vi rensade ut ur det gamla förrådet. Somligt av allt som fanns i det gamla större fick den eutanesi som troligen det mesta i det där förrådet gjort sig förtjänt av under säkert femton år som bortglömda utensiler. Ett par träbord, någon stol och en och annan annan sak fick således äran att brännas på bål, som vilken påskhäxa som helst.

Jag skall verkligen försöka att ordna det så att jag iallafall kan få en ledig helg den här våren. Det börjar bli tjatigt slitigt nu. Även om köket snart är klart så har jag tvåhundra andra saker på min att-göra-lista.
Två av fem aprilfödelsedagar är avklarade. Det är en märklig dom jag har, att varenda april vara pank som en kyrkråtta. Varje år. Alltid. Men det är ju trevligt att folk har festiviteter och tillställningar. Onekligen.

Jag såg en intervju med Ingmar Bergman på SVT igår. Gubben är gammal nu, lastgammal faktiskt. Men det är ändå slående hur pigg han är - och hur bra han ändå verkar må. Trots en hel del prat om "dämoner", vargtimmar och dyligt så tycker jag han gjorde ett relativt harmoniskt intryck.

Men det är klart, vem skulle inte vara harmonisk om man bodde i ett hus man praktiskt taget ritat själv. Vid havet. På Gotland.
Det skulle ju kunna göra vem som helst Lycklig, lycklig, lycklig...

Inga kommentarer: