april 30, 2004

Om akrylmålning och sjukdomssimulanteri

Även om det mesta känns som en transportsträcka nu så måste jag ändå, självklart, försöka leva dagen som den kommer. Se det roliga i att våren vann och att sommaren kommer närmare och närmare.

Jag fuskade igår. Fejkade att jag mådde dåligt och avstod på så vis från våran inplanerade kick-off. Den med hyrt hotell, storband, dans, någon slags buffé, billig sprit och hela havet stormar. Jag orkade inte. Jag satt hela förmiddagen och gick igenom om icc-profiler - färgstyrning mellan dator och tryckeri. För att sedan fastna i en urseg genomgång av nya versioner av program jag jobbat i sedan 1997. Dessvärre hade jag ingen chans att fly. Fastnaglad vid läran av saker jag redan kunde, som jag var, var det inte så konstigt att jag tappade sugen. Efter genomgången skulle vi åka och ansluta med resten av kick-off-ligan. Men jag skyllde lite dåligt på någon plötsligt uppkommen huvudvärk och oj är jag lite lite förkyld? Host, host och sen åkte jag hem.
Så kan det gå.

Jag behöver tid för mig själv
Det är ingen hemlighet att livet går i vansinnestempo nu. Tisdagen var väldigt omvälvande. Omtumlande. Otrolig.
Så vad gör man?

Jag spenderade mina vunna fria timmar med att diska, sitta framför datorn hemma och pilla lite, kolla på gamla kort och fundera. Sen plockade jag fram min målarlåda och började leka lite med akryltuberna jag köpte för någon månad sedan.
Jag har bara målat i olja förut. I och för sig har jag provat det mesta förutom just akryl, men det är bara olja som jag känner mig bekväm med. Olja är min grej, om man säger. Men jag har varit lite nyfiken på akryl i flera år. Men man måste köpa så många tuber för att komma igång och av oljefärg har jag redan ett helt batteri, så det har inte blivit av riktigt. Men för en månad sedan kröp jag till korset och köpte, ett högst o-coolt skall sägas, akrylmålarset. Typ tjugo nyanser i små testtuber. Bara för att prova liksom.

Igår plockade jag iallafall fram dom och började leka. Det var en ganska stor skillnad mot olja. Det torkar så snabbt. Jag visste att det skulle torka snabbt - men jag insåg inte att det var såhär snabbt. Det kändes ganska bra, tycker jag. Även om oljefäger känns mer potent på något sätt.
Nåja.

Inga kommentarer: