juni 18, 2006

Sommar och lemonad

Vi har spenderat helgen med att i princip inte göra någonting. Förutom min fru som har jobbat en hel del. Och jag har ju klippt gräset och vi har ju tvättat en del. Och vi skrev en husprojektslista, för att hålla koll på vad som skall göras på kåken och i vilken ordning. Sen har det ju förstås blivit en hel del lek med grabben. Och matlagning och bakning. Okej, vi har kanske gjort en hel del i helgen när man tänker efter.

Jag gjorde säsongens första omgång av limonad (som jag kallar det). Det är egentligen vanlig lemonad – hemmagjord saft. Den bestod den här gången av citronmelissen som har vuxit upp så fint (kvarlämnat av förra husägaren). Den hackade jag och blandade med färskpressad lime, vaniljsocker och honung. Och så en massa vatten och isbitar, förstås. Supersmaskigt i solgasset.



Igår började jag riva i köksgolvet. Jag kunde inte hålla mig. Vi hade egentligen sagt att vi inte skulle börja riva i golvet innan fondväggen i musikrummet blivit klar. Och det var ju ändå ett tag sedan vi började med den.

Men igår kväll kunde jag inte hålla mig längre.
För några veckor sedan såg jag av en slump att det verkar vara träplankor under kylen. Det ser man om man river av frontpanelen nere vid kylens ben och kikar in där bakom. Det verkade ju lovande, eftersom golvet idag är en hiskelig plastmatta.



Sagt och gjort. Jag tog ett hörn intill trappan och började pilla lite. Där under plastmattan satt det spånskivor. Under spånskivorna var det ett, till synes, tjusigt trägolv. Visserligen i behov av en rejäl slipning, men dock.
Tanken föddes ju direkt på att vi inom en snar framtid skulle fixa golven. Och det är inte helt omöjligt att vi gör det relativt fort. Vi var ganska snabbt ense om att golvet skall slipas samt målas ljust, ljust grått.
Det kommer att bli jättefint.



Titta här ligger det fina golvplankor och väntar.

Nej nu skall jag dricka lite mer limonad samt spela lite mer fotboll med grabbhalvan.


Slurk!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Heheheh, ni är roliga!

"Det ser man om man river av frontpanelen nere vid kylens ben och kikar in där bakom."...

....just ja, för riva av frontpanelen på kylskåpet gör man ju så ofta ;).
/s

smultronpaj sa...

schysst med kåk som ska renoveras. Vill haaaaa. har målat vardagsrummet i hyresrätten i helgen. Det blev oxå fint...

Lotten Bergman sa...

Ja, vad kul med hiskeliga golv! Du rapporterar väl om hur det går till nu i fortsättningen?

Anonym sa...

När jag hör trägolv, så känner jag spontant oljat och lackat.
Fy bubblan vad fint det är.
Kanske hade varit något?