oktober 12, 2005

Läggdagsproblematiken

Vi kanske är en ovanlig familj men vi har inte alls haft de där problemen som så många pratar om angående barns somnande. Vi införde ganska snabbt läggdags-rutiner för våran lille grabb. Varken jag eller min fru är speciellt förtjusta i rutiner och har aldrig brytt oss om att lägga oss innan vi är svimfärdigt trötta. Kanske just därför lät vi grabben somna när han ville under de första tre månaderna. Han sov inte så bra och nattningen tog ganska lång tid.
Sedan insåg vi att barn kanske mår bra av rutiner. Han skall givetvis inte behöva lida av att vi är ganska ostrukturerade i våra egna läggningstider.
Vi införde därför sovdags klockan åtta. Då är det duschen som gäller. Efter en stunds duschande blir det pyjamasen och ny blöja. Sen bär det av till sovrummet. Där det är släckt i taket och nerdragna persienner. En flaska välling och lite buffning på böljbaken, sedan somnar han på 10 minuter.
Detta har vi gjort nu i 7 månader. Han somnar alltid bra. Visserligen har han sämre dagar, då det skall gnällas och stånkas lite innan han somnar (det är ju trots allt jätteroligt att vara vaken) men en sådan dag tar kanske 20 minuter, max. Och det händer kanske en gång i veckan.
Jag menar på intet sätt att slå mig för bröstet för att vi är så bra min fru, mitt barn och jag. Snarare kanske som ett tips, då många verkar har läggdagsproblem, men få tänker på att barnen behöver ett visst mått av rutin. Även om vi föräldrar kan vara nog så spontana i våra förehavanden.

Sen är det självklart att just våra rutiner kanske inte fungerar lika bra på alla barn. Men rutiner i sig tror jag är viktigt. Våran son förstår redan när han sitter och leker i duschen att han snart skall sova, men han gillar verkligen att duscha så det bekommer honom inte så mycket. Han hinner förbereda sig på vad som komma skall, och får inte panik när det sedan är dags för sängen.

Detta är iallafall min erfarenhet. Vad är din?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det har med barnets ålder att göra också. Periodvis kan det gå jättebra, i andra perioder går det sämre. Du vet, ropa inte hej...

Herr R sa...

Absolut är det så. Detta stämmer ju här och nu, det är inte sagt att det kommer stämma för all framtid, eller det tror jag inte ens. Men detta har fungerat mycket bra sedan vi lade om rutinerna, och jag tror att det har med rutinomläggningen att göra.

Anonym sa...

Har också en sova-rutin som vi i och för sig bryter rätt ofta... Å andra sidan är vår rutin att själva sömnfasen påbörjas vid halv åtta. Ibland lägger vi honom och ibland somnar han i vår famn MEN det viktiga med rutinen är dock att han vet att det snart skall sovas, han lugnar ner sig betänkligt och gosar lite extra. Precis som ert duschande så vet han att det är på gång....Det har funkat bra för oss, hittills får nog lägga till verkar det som! Tack för en bra blogg också, mycket läsvärd!!!!

Herr R sa...

Anonymus ->
Det är precis så jag menar. Att barnet blir lugnt av själva ritualen och ställer in sig på att snart är det dags för sängen. Vad själva ritualen egentligen består i tror jag är underordnat.

...och tack för berömmet. Det gjorde mig glad :)

/Herr R

Anonym sa...

Samma erfarenhet här faktiskt.
Vi började med läggdags-rutinen när lillkillen var några veckor gammal. Och från 6 veckors ålder har han i princip somnat själv i sin egen säng och sovit hela natten.
Naturligtvis finns det undantag (livet som förälder är fyllt av undantag från regler) men att rutinen har fått honom att vara ett "lätt" barn sov och somnings-mässigt är jag helt övertygad om.